
Niezależnie jak duża i rozpoznawalna jest twoja marka, jeżeli nie myślisz w kategoriach ciągłego rozwoju prędzej czy później zostaniesz w tyle. Tak pokrótce można scharakteryzować działanie Adama Silvera, komisarza NBA, najlepszej koszykarskiej ligi świata. Dzięki nowym, świeżym pomysłom koszykówka w wydaniu amerykańskim cały czas pozyskuje nowych fanów na całym świecie, pomimo pojawiających się przeciwności.
NBA rozumie biznes i docenia fanów
W sezonie 2017/2018 po raz pierwszy na koszulkach takich gwiazd jak LeBron James pojawiło się logo amerykańskiego biznesu. Adaptacja do tego pomysłu przebiegła zadziwiająco dobrze. Malutkie logo umieszczone w górnym rogu meczowej koszulki przyniosło klubom 150 milionów dolarów dochodu. Jego rozmiar nie przeszkadzał sportowcom, a co najważniejsze nie drażnił fanów, którzy przez wiele lat posiadali sezonowe karnety na mecze swojej ukochanej drużyny.
NBA All-Star weekend to razem z Super Bowl największe przedsięwzięcia w dziedzinie marketingu sportowego na całym świecie. Globalne marki takie jak State Farm, Mountain Dew, czy angażujący się w ostatnie Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze Budweiser, współpracują z koszykarskimi drużynami od lat, a współpraca ta przynosi korzyści dla obu stron, co jest podstawowym zadaniem dobrze wdrożonej strategii marketingowej.
NBA Goes Global
Skuteczność danej strategii marketingowej zależy w dużej mierze od konsekwencji w jej realizowaniu. Od dwóch dekad osoby nadające kierunek rozwoju najlepszej koszykarskiej lidze świata skoncentrowane są na pozyskiwaniu nowych zagranicznych rynków. Do realizacji tego celu wykorzystują cyfrowe technologie. System League Pass gwarantuje dostosowanie emitowanych treści do potrzeb widza niezależnie, w którym miejscu globu się on znajduje. Warto wymienić tutaj choćby możliwość ukrywania wyników spotkań, które odbyły się w nocy dla kibiców oglądających mecze z odtworzenia.
Obecnie rywalizacja o tytuł najlepszego koszykarza na świecie odbywa się pomiędzy Grekiem, Serbem i Amerykaninem, ale już 20 lat temu Dirk Nowitzki i Yao Ming zostali ambasadorami koszykówki w swoich krajach i znacząco przyczynili się do wzrostu popularności Ligi w Azji i Europie. Największym dowodem na otworzenie się NBA na zagraniczne rynki jest ilość zawodników spoza USA. Obecnie oscyluje ona w okolicach 25 procent w zależności od sezonu.
Cyfrowa Ewolucja
Ekspansja koszykówki w wydaniu NBA odbywa się nie tylko na poziomie geograficznym. Adam Silverman wdraża nowe pomysły mające zachęcić do kibicowania koszykówce osoby z pokolenia Z. NBA dzięki partnerstwom z producentami gry NBA 2K uzyskała możliwość przeprowadzenia dochodowego przedsięwzięcia, które przyciągnie młode pokolenie do zawodowej koszykówki. NBA nie boi się nowych formatów. Od lat rozwija współpracę z takimi platformami jak Youtube i Facebook. Od niedawna mecze G League (satelickiej ligi NBA) dostępne są na platformie cyfrowej Twitch.
Najlepsza koszykarska liga świata nie boi się inwestować w przyszłość i podejmować ryzyka. Dzięki wieloletniej i konsekwentnie realizowanej strategii brand NBA jest nadal silny.