#PUBLICONSPORT
Najciekawsze projekty 2023. Podsumowanie roku Publicon Sport

Rok przepełniony biznesowymi rekordami Polskiego Związku Piłki Nożnej, pierwsza polska kampania reklamowa z udziałem Jeremiego Sochana i jedna z największych konferencji branżowych z udziałem zawodników, ekspertów i działaczy świata sportu – to wszystko było owocem naszej pracy w 2023 roku. Pora na podsumowanie czasu sukcesów oraz rozwoju, ale i wymagających wyzwań, z którymi się mierzyliśmy.


Dynamika jest nieodłącznym elementem świata sportu i każdy kolejny tydzień czy miesiąc przynosi w nim nowe wydarzenia, pomysły oraz trendy, które trzeba uważnie śledzić, a także wykorzystywać. Choć na najważniejsze imprezy sportowe świata jak EURO czy igrzyska olimpijskie musieliśmy czekać do 2024 roku, to także miniony sezon będziemy wspominać przez pryzmat emocji i ważnych wydarzeń dla sportu, ale i dla nas, agencji.

Rekordowy rok Polskiego Związku Piłki Nożnej


Jednym z największych wyzwań mijającego roku było przygotowanie Strategii Biznesowej Polskiego Związku Piłki Nożnej na lata 2023-2026. Federacja znakomicie radzi sobie na polu biznesu, co znajduje odzwierciedlenie w liczbach. PZPN jest w najlepszej sytuacji finansowej w swojej historii, a nowa strategia zakłada systematyczny wzrost w kolejnych latach. Tygodnie wytężonej pracy agencji i pracowników PZPN zwieńczone zostały czerwcową prezentacją dokumentu i konferencją prasową.

Zgodnie z zaprezentowanym planem, związek w kolejnych latach skupi się na optymalizacji obecnych projektów oraz realizacji nowych. Federacja chce także stworzyć nowe pakiety świadczeń odpowiadające na potrzeby partnerów. Strategia zakłada zwiększenie przychodów generowanych przez działalność komercyjną o 30%. Związek będzie dążyć do tego, efektywnie wykorzystując 11 strumieni komercyjnych symbolizujących wyjściową jedenastkę na boisku. Są to: sponsoring, produkty licencyjne, bilety i hospitality, digitalizacja, e-commerce, e-futbol, platforma biznesowa, obszar money can’t buy, własność intelektualna, ewaluacja zaangażowania we współpracę PZPN oraz prawa telewizyjne.

Strategia biznesowa Polskiego Związku Piłki Nożnej na lata 2023-2026

Prawa telewizyjne to pole jednego z największych sukcesów związku w minionym roku. Jako wyłączny partner biznesowy związku uczestniczyliśmy w procesie, który doprowadził do podpisania jednego z największych kontraktów telewizyjnych w polskim futbolu. Dzięki nowej umowie z PZPN, Telewizja Polska nabyła prawa do piłkarskiego Pucharu Polski, rozgrywek 1. i 2. Ligi oraz Ekstraligi Kobiet.

Przełomowy kontrakt to bodziec dla rozwoju niższych szczebli rozgrywkowych. Obecność w otwartej telewizji oraz internecie podnosi wartość rozgrywek i zwiększa możliwości sponsoringowe klubów. Większa liczba transmisji wynikająca z umowy w dłuższej perspektywie umożliwi nie tylko finansowy i organizacyjny rozwój klubów na niższych poziomach rozgrywkowych.

TVP będzie pokazywać 1. Ligę i Puchar Polski. Przez trzy sezony 1,7 tys. meczów

Ogromny potencjał marketingowy związku i piłkarskich reprezentacji Polski wykorzystaliśmy w tym roku wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins. Na podstawie innowacyjnego modelu biznesowego wdrożyliśmy wspólnymi siłami linię produktów Go Active dla osób prowadzących aktywny i zdrowy tryb życia.

PB: Biedronka i Polski Związek Piłki Nożnej Wspólnie Promują Serię Go Active

WH: Biedronka wprowadza na półki napój z piłkarzami reprezentacji. Chwali się „dobrym składem

Marketing przy kawie: Produkty z logo reprezentacji Polski w sklepach Biedronka

Jeremy Sochan w Polsce


Pod koniec sierpnia koszykarska polska żyła wizytą Jeremiego Sochana w naszym kraju. Po trzech miesiącach naszych negocjacji z zespołem skrzydłowego San Antonio Spurs, polski rodzynek w NBA podpisał umowę z Foodcare i został ambasadorem marki napojów izotonicznych 4MOVE.

Press: Jeremy Sochan ambasadorem 4MOVE. Foodcare podpisał kontrakt

Po sukcesie negocjacyjnym z przedstawicielami Sochana opracowaliśmy gotowy do wdrożenia koncept kreatywny wykorzystania wizerunku najlepszego polskiego koszykarza. Jednym z kluczowych elementów było promowanie poszczególnych wariantów smakowych napoju kolorowymi fryzurami Jeremiego Sochana, które są znakiem rozpoznawczym zawodnika. Przygotowaliśmy także strategię i plan działań PR łącznie z aktywacjami i ich harmonogramem. Hasłem był związany z marką 4MOVE slogan „Now it’s your move”. Znaczną część pomysłów Foodcare wykorzystał w realizowanej we własnym zakresie kampanii.

 

@4movepolska Jeremy Sochan wybrał 4MOVE. A Ty? #NowItsYourMove #4MOVE #JeremySochan #NBA #Sochan #koszykówka #sport #GwiazdyNBA ♬ oryginalny dźwięk – 4MOVE – now it’s your move – 4MOVE – now it’s your move

Rok sukcesów sportowych i medialnych ORLEN Teamu


Blisko cztery lata współpracowaliśmy ze sportowcami wspieranymi przez ORLEN. Sportowa rodzina największego sponsora w Polsce to przede wszystkim wybitne postaci motorsportu – Robert Kubica, Bartosz Zmarzlik czy Kajetan Kajetanowicz. Tych mistrzów swoich dyscyplin i pozostałych zawodników ORLEN Teamu obsługiwaliśmy komunikacyjnie. Sportowa rodzina polskiej marki to także siatkarze czy lekkoatleci, którzy w minionym roku walczyli o medale Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata. W każdą dyscyplinę, w którą angażuje się ORLEN, mieliśmy swój wkład jako agencja odpowiadająca za obsługę medialną, organizację eventów czy kompleksową komunikację we wszystkich kanałach w mediach społecznościowych.

Godziny wytężonej pracy poświęconej na przygotowanie tysięcy postów w mediach społecznościowych, grafik, filmów, a także informacji prasowych zaowocowało świetnymi wynikami medialnymi polskiej marki. Między innymi dzięki naszej pracy ORLEN pobije swój rekord wartości ekwiwalentu reklamowego, który w Polsce i za granicą zbliży się do bariery 2 miliardów złotych. Według badań ARC Rynek i Opinia ORLEN jest obecnie wskazywany przez 56% Polaków jako firma najaktywniej angażująca się w działalność sponsoringową.

Ponownie jednym z najintensywniejszych okresów w roku był dla nas jego początek. W styczniu odbywa się najsłynniejszy i najbardziej wymagający rajd świata – Dakar. Dwa tygodnie intensywnej pracy związanej z social mediami i współpracy medialnej w imieniu wszystkich uczestników rajdu startujących w barwach ORLEN Team były wyzwaniem, z którym zmierzyliśmy się po raz trzeci. Ponownie zapewniliśmy kompleksową obsługę reprezentantom Polski i polskiej marki.

Zobacz raport sponsoringowy ORLEN 2022

Inspirująca historia sportowa

Szczególnie trudnym obszarem w sporcie, ale i bardzo dynamicznie się rozwijającym są zmagania niepełnosprawnych. Pomimo rosnącego zainteresowania partnerów i świadomości marek w tym zakresie, niektórym podmiotom trudno pozyskiwać środki na odpowiednie funkcjonowanie. Dlatego jako agencja wspieramy rozwój Bartka Matusiewicza, wyjątkowego sportowca z Zespołem Downa, który chce jako pierwszy Polak z Zespołem Downa zaliczyć Ironmana. W maju zainaugurowaliśmy fundację „Zostanę Ironmanem albo chociaż pół” i pomogliśmy w nawiązaniu współpracy z TikTokiem, który stał się głównym partnerem fundacji. Przygotowaliśmy także stronę internetową, a na co dzień prowadzimy media społecznościowe i wspieramy wyczyny Bartka medialnie.

Podopieczny Fundacji „Zostanę Ironmanem albo chociaż pół” pomimo wady, z którą się zmaga, rozwija się bardzo szybko i w minionym roku stał się pierwszym Polakiem z niepełnosprawnością intelektualną, który zaliczył dystans olimpijski Ironmana. Wywiad z tatą Bartka poświęcony sportowej przygodzie i historii sportowca znajdziecie w książce „Think Big. Think big. Jak wprowadzić marketing sportowy, sponsoring i rynek sportu w nowe czasy” wydanej przez Publicon Sport w 2023 roku.

WP: Polak z zespołem Downa pokonał kolejną barierę. To był pierwszy raz w historii

Trzy wizje dla świata bettingu


Z każdym kolejnym rokiem coraz mocniej zacieśnia się także relacja pomiędzy sportem a branżą bukmacherską. Zakłady już dawno przestały być ciekawostką dołączaną do rozgrywek, a teraz są raczej ich nieodłącznym elementem. Taki był też wniosek raportu foresightowego przygotowanego przez nas i Polską Izbę Gospodarczą Branży Rozrywkowej i Bukmacherskiej. Na podstawie dogłębnych konsultacji z 22 ekspertami z branży przeanalizowaliśmy szanse i zagrożenia stojące przed firmami, aparatem państwowym oraz sportem samym w sobie.

Business Insider: Prawie 60 procent grających wybiera bukmacherów z szarej strefy. Branża krzyczy o pomoc

Opracowanie raportu było jednym z elementów działań wokół legislacyjnego i społecznego otoczenia branży bukmacherskiej. Efektem pracy było przygotowanie trzech różnych scenariuszy, których realizacja jest uzależniona od podjętych przez władze kroków prawnych oraz kierunku, w którym podąży konsumpcja wydarzeń sportowych. Celem raportu było wywołanie koniecznej dla rozwoju branży dyskusji na temat społecznego otoczenia zakładów bukmacherskich oraz potrzeby zmian w ich postrzeganiu. 

Nowe rozdanie w Polskim Związku Kolarskim


Publicon Sport odpowiadał także za rebranding Polskiego Związku Kolarskiego i nowe otwarcie komunikacyjne, do którego doszło w pierwszej połowie roku. Opracowany przez Publicon Sport nowy logotyp i system identyfikacji wizualnej spotkał się z pozytywnym odbiorem. Odświeżony logotyp nawiązuje do ponad stuletniej tradycji związku, a jednocześnie łączy ją z nowoczesnymi trendami w komunikacji. Nowa tożsamość podkreśla gotowość związku na stawianie czoła współczesnym wyzwaniom i pomaga skutecznie pozbyć się się demonów sprzed lat.

Marketing przy kawie: Polski Związek Kolarski z nowym logo

Nowe rozdanie w PZKol wymiernie pomogło w pozyskaniu nowego partnera. Jako Publicon Sport pomogliśmy związkowi w negocjacjach z marką InPost, która została sponsorem strategicznym polskiego kolarstwa, o czym poinformowano podczas zorganizowanej przez nas konferencji prasowej z udziałem wiceprezes polskiego giganta logistycznego, przedstawicieli związku oraz reprezentantów Polski. Współpracę nawiązano w kluczowym momencie, tuż przed kolarskimi mistrzostwami świata w Glasgow.

Eurosport: Polski Związek Kolarski po latach kryzysu pozyskał strategicznego sponsora

Jedna z największych konferencji o sporcie i biznesie w Polsce


Praktycy światów sportu i biznesu, a także ci balansujący na pograniczu obu środowisk spotkali się w marcu na kolejnej edycji konferencji Sportbiz Summit 2023. Jedno z największych branżowych wydarzeń zgromadziło ponad 400 osób, a swoją obecnością uświetnili je chociażby przewodniczący PKOl, Radosław Piesiewicz czy też mistrzyni UFC, Joanna Jędrzejczyk.

Sportowy24: Sportbiz Summit 2023: Branża widzi konieczność zmian

Goście z Polski i zagranicy skupili się na komercjalizacji sportu i nowych narzędziach sponsoringowych oraz zmianach w konsumpcji wydarzeń. Pierwszy dzień konferencji był naszym dziełem. Agencja Publicon Sport była merytorycznym partnerem wydarzenia i odpowiadała za program, prelegentów oraz organizację otwierających wydarzenie paneli. 

Pierwsze kompendium wiedzy o marketingu sportowym i sponsoringu


Doświadczenie nabyte przy realizacji wielu projektów na przestrzeni lat pozwoliło nam stworzyć pierwsze kompendium wiedzy o marketingu sportowym i sponsoringu. „Think big. Jak wprowadzić marketing sportowy, sponsoring i rynek sportu w nowe czasy” to połączenie punktów widzenia specjalistów z branży komunikacji, biznesu i sportu. To kompleksowa publikacja, łącząca kluczowe aspekty: dobre praktyki w sponsoringu, relacje sportu z biznesem, pozyskiwanie finansowania, inwestowanie w lokalne kluby, branding oraz aspekty związane z teamwear.

Zamów książkę „THINK BIG” – KLIKNIJ TUTAJ

Swoją wiedzą podzielili się w niej m.in.: Agata Pniewska (Dyrektor Wykonawczy ds. Sponsoringu w ORLEN S.A.), Michał Czechowicz (Dyrektor Marketingu Sportowego i Kolekcji Teamwear w 4F), Krzysztof Maj (Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego), Mikołaj Sokół (ekspert F1 i autor najpopularniejszej książki o królowej motorsportu w Polsce), Zuzanna Walczak (EA Sports FC Football Partnerships Manager) czy Kajetan Maćkowiak (właściciel siatkarskiej Gwardii Wrocław).

Raport: Rynek sponsoringu sportowego w Polsce
Rynek sponsoringu sportu w Polsce będzie systematycznie rósł. Taki wniosek płynie z raportu opublikowanego przez agencję Publicon ...
Więcej
Jak NBA wyznacza standardy w marketingu sportowym i cały czas ucieka konkurencji? 
Niezależnie jak duża i rozpoznawalna jest twoja marka, jeżeli nie myślisz w kategoriach ciągłego rozwoju prędzej czy ...
Więcej
Sponsoring sportu - jak robić to dobrze?
Angażowanie pokaźnych środków finansowych w sport przez prywatny biznes staje się coraz bardziej popularną formą działań marketingowych. ...
Więcej