
Agencja Publicon razem z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wprowadziła na rynek unikatowy i nowoczesny system monitorowania efektów zaangażowania sponsoringowego. Panel sponsorski ma szansę na stałe zmienić podejście do dostarczania niezbędnych danych marketingowych dla sponsorów sportu.
Wąska teza na początek:
Co jest głównym problemem podmiotów zainteresowanych sponsoringiem sportu? Za jeden z nich można uznać brak pewności uzyskania pożądanego zysku lub zwrotu z inwestycji, kiedy nie można jednoznacznie stwierdzić, jak przekłada się to na sprzedaż. Brakuje miarodajnych wskaźników i raportów, jednak rynek zaczyna się zmieniać i dostrzega te potrzeby. Odpowiedzią na nie jest panelsponsorski.pl.
Panel sponsorski odpowiedzią na wyzwania rynku
Współpraca jednej z czołowych agencji PR w Polsce oraz największej firmy świadczącej usługi monitoringu mediów w Europie Środkowo-Wschodniej z 50-letnim doświadczeniem to zapowiedź ciekawego produktu. Firmy w ramach specjalnego panelu sponsorskiego otrzymują monitoring i dedykowaną platformę z danymi, raportowanie wyników w cyklach miesięcznych i sezonowych, a także w trybie on demand przy strategicznych projektach.
– W Publicon Sport za naszą misję stawiamy sobie poprawę funkcjonowania sportowego biznesu w Polsce. Stanie się tak, kiedy zawodnicy, sponsorzy oraz związki będą posiadać jak najszerszą wiedzę o zachodzących procesach w procesie sponsorskim. Zdajemy sobie sprawę, że sport jest niedoceniany, a inwestycje w jego sponsoring są niedoszacowane. Pracując nad Panelem Sponsorskim, myśleliśmy o tym, jak trudno jest jednoznacznie przełożyć sponsoring na biznesowy sukces. Długa lista dostępnych mierników danych ma odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości, jakie mają podmioty decydujące się na inwestycje w sport – mówi Michał Tkaczyszyn, Head of Sport&Public agencji Publicon.
Dedykowana platforma z danymi
Nowa usługa pozwala na stałe śledzenie aktywności mediowej lig, klubów, zawodników, sponsorów oraz partnerów biznesowych. Dzieje się tak za sprawą platformy ze stałym dostępem do danych aktualizowanych w trybie ciągłym przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Użytkownicy otrzymują kilka poziomów dostępności. Mają możliwość tworzenia kont obserwujących, edytorskich i administracyjnych, aby posiadać pełną kontrolę i wiedzę na temat częstotliwości i rodzaju wykonywanych działań na platformie przez poszczególnych użytkowników
Najszersza w Polsce lista monitorowanych i analizowanych mediów, zawierająca wiele źródeł lokalnych, liczy ponad 1200 tytułów prasowych i 5 milionów stron internetowych. Lista jest nieustannie aktualizowana z uwagi na dużą dynamikę zmian. Ponadto obserwowanych jest 100 stacji radiowych i telewizyjnych oraz media społecznościowe.
Platforma posiada rozbudowane możliwości analiz automatycznych dostępnych dla każdego użytkownika. Wizualizacja danych umożliwia ich szybką interpretację. Do tego dane mogą być prezentowane w dowolny sposób. W systemie znajduje się ponad 40 różnych konfiguracji dostępnych filtrów i kwerend wyszukiwawczych.
Użytkownik nie musi bać się o przeoczenie publikacji. Dba o to system powiadomień prewencyjnych oraz alertowych.
PZPN już korzysta
W opisywanym narzędziu dostępnych jest ponad 30 mierników. Gromadzone dane można porównywać między innymi
Pomysł spodobał się Polskiemu Związkowi Piłki Nożnej, który zdecydował się na skorzystanie z oferty jako jedna z pierwszych firm. Największy związek sportowy w kraju otrzymuje raporty medialne dotyczące swoich sponsorów.
Jego partnerzy otrzymali dostęp do platformy, na której na bieżąco mogą obserwować wszystkie publikacje, które ukazały się na temat ich marki w powiązaniu z PZPN. Mają możliwość wyszukiwania monitorowanych informacji po frazach, datach, medium czy źródle. Każde medium ma przypisane wskaźniki takie jak wpływ, zasięg, dotarcie, szacunkowe AVE.
W pierwszej edycji raportów podsumowującej marzec sponsorzy mogli wyraźnie zaobserwować, jak mecz o ogromną stawkę (baraż o udział w mistrzostwach świata) wpływał na wskaźniki dotarcia oraz rosnący ekwiwalent reklamowy. To bardzo dobrze oddaje relację biznesowych celów na linii firma – związek i pokazuje, że ten sposób inwestowania ma sens.
W dedykowanej części można oglądać całe transmisje z meczów wraz z transkrypcją. Do każdej monitorowanej publikacji dołączane są informacje o widoczności marek sponsorów. Nic bardziej nie zobrazuje naocznego efektu działań sponsoringowych.
Nowa szansa
Kluby i związki sportowe muszą przygotować się na zmiany. Rynek wymaga od nich profesjonalizacji działań marketingowych, a co za tym idzie również zmian w dziedzinie raportowania. Sponsorzy coraz uważniej przyglądają się wydatkom w tej dziedzinie.
To jednocześnie szansa dla podmiotów sponsorowanych. Klarowne i jasne działania pod kątem monitorowania działalności sponsorów oraz dokładne pokazanie potencjalnej możliwości zwrotu z inwestycji tylko pomoże w pozyskiwaniu kolejnych partnerów.