#RAPORT
Z czym wiąże się fundraising? 

Zabezpieczenie budżetu to zupełna podstawa funkcjonowania każdej organizacji, również tej sportowej. Złożony proces, którego celem jest zebranie środków finansowych na rzecz danego podmiotu, wymaga systematycznych i rozplanowanych działań. Na czym polega fundraising i jak należy do niego podchodzić?


Fundraising przede wszystkim należy rozumieć jako proces. Jego podstawą powinna być długofalowa strategia, pozwalająca na pozyskiwanie funduszy potrzebnych do realizacji misji oraz konkretnych celów danej organizacji. Działania te z kolei powinny opierać się na budowie partnerskich relacji z osobami, instytucjami oraz firmami, które potencjalnie mogą wesprzeć daną organizację – np. klub sportowy.

Bez odpowiednich środków finansowych realizacja jakichkolwiek założeń może okazać się niemożliwa. Z tego powodu procesem zbierania środków musi zarządzać specjalista. Osoba ta powinna dysponować szerokim doświadczeniem w zakresie marketingu oraz z łatwością nawiązywać relacje biznesowe. W tym przypadku bardzo ważne są również umiejętności personalne oraz cechy takie jak ambicja czy determinacja. Podstawą pracy fundraisera powinna być długofalowa strategia.

Ważne, aby fundraisingiem wewnątrz organizacji zarządzała wyznaczona osoba, która samodzielnie i bez zaangażowania innych członków zajmie się poszukiwaniem źródeł finansowania – tak, aby nie zaburzać pracy organizacji.

Należy pamiętać, że fundraising wymaga nie tylko odpowiedniego nastawienia, ale przede wszystkim czasu. Powodem jest konieczność budowania trwałych relacji. Żadna osoba fizyczna czy firma nie powierzy swoich środków człowiekowi, który wcześniej nie zyska jej zaufania. Z tej przyczyny nie można traktować fundraisingu jako jednorazowego działania – tylko konsekwentna realizacja założeń ma szansę odnieść sukces.

Na proces fundraisingu składa się wiele aktywności. Może to być np. ubieganie się o granty finansowe i dotacje ze środków publicznych. Innym działaniem jest nawiązywanie relacji biznesowych, opierających się na obopólnych korzyściach – to m.in. klasyczny sponsoring, ale również barter, przekazanie części zysków z danej inicjatywy czy nawet darowizna, mająca na celu wsparcie projektu ważnego społecznie – np. lokalnego klubu sportowego. Darczyńcami mogą być także osoby indywidualne, zarówno w ramach mecenatu, jak i np. kibice, którzy wesprą organizację za pomocą zbiórki czy kampanii crowdfundingowej.

Raport: Rynek sponsoringu sportowego w Polsce
Rynek sponsoringu sportu w Polsce będzie systematycznie rósł. Taki wniosek płynie z raportu opublikowanego przez agencję Publicon ...
Więcej
Social media. Jakich aplikacji używać?
Przygotowaliśmy listę aplikacji, które ułatwią tworzenie socialowego contentu.
Więcej
Jak NBA wyznacza standardy w marketingu sportowym i cały czas ucieka konkurencji? 
Niezależnie jak duża i rozpoznawalna jest twoja marka, jeżeli nie myślisz w kategoriach ciągłego rozwoju prędzej czy ...
Więcej